Mastrat hos
Stockholm Mastering

Stockholm Mastering
på Facebook!

Checklista

Här har vi sammanställt några saker att tänka på för att underlätta samarbetet mellan oss och dig som kund.

För bokning och fakturering behöver vi veta:

För företagskunder:

  • Företagets namn
  • Kontaktperson, med e-postadress och telefonnummer
  • Faktureringsadress
  • Organisationsnummer/VAT-nummer

För privatpersoner:

  • Namn, adress, personnummer (behövs ej vid förskottsbetalning), e-post och telefonnummer.

Inför masteringstillfället behöver vi veta:

  • Artistens namn
  • Titel på produktionen
  • Låtordning
  • Dina egna önskemål inför masteringen, tex:
    • Önskemål om ljudet
    • Önskemål om in-fade och ut-fade
    • Redigeringar som ska göras, tex inräkningar som ska klippas bort.

Observera att om inget annat sägs, så förutsätter vi att allt material är färdigredigerat.

Om du beställt en ( eller [glossy term=”Premaster CD-R”]) så behöver vi även veta:

  • och/eller -kod
  • Om du vill ha på din premaster så behöver vi även korrekturlästa låttitlar, artistnamn samt skivtitel.
  • -koder, en för varje låt (om du använder dessa)

Saker att tänka på vid mixning:

  • Tänk på att ju bättre din mix låter, desto bättre kommer din musik att låta efter masteringen. Sträva alltid efter att nå det sound du är ute efter redan i mixen.
  • Slå av topplimitrar eller andra effekter som ligger på mixbussen om dessa endast används för att höja nivån. Om det är viktigt för dig att nivån ska bli så stark som möjligt efter mastering, så låter resultatet vanligtvis renare och kraftfullare ju mindre topplimitering som använts på mixen innan vi mastrar. Observera att du ibland kan behöva sänka nivån för att undvika klippning ifall du tar bort effekter från mixbussen.
  • Behåll alla effekter på mixbussen som har ett artistiskt syfte, dvs som är nödvändiga för att skapa det sound som du är ute efter i mixen.
  • Skicka gärna flera versioner av mixen, med och utan effekter, ifall du är osäker. Kom ihåg att märka filerna tydligt så att vi förstår vilken fil som är vilken.

Filformat för mixar:

  • Vi föredrar Wave eller AIFF, men vi kan hantera de flesta förekommande filformat.
  • Vi kan ta emot alla samplingsfrekvenser mellan 32kHz-192kHz och alla förekommande bitdjup.
  • För att få bästa resultat bör du exportera dina mixar i minst 24 bitar och i den samplingsfrekvens du använt under inspelning och mix.
  • Undvik alla filformat med destruktiv bitreducering, tex MP3, WMA, AAC, Ogg Vorbis etc.
  • Döp dina filer tydligt, gärna med titel, mixdatum och mixversion.

 

En premaster är något du behöver för att tillverka skivor på ett presseri men kan ibland även behövas vid digital distribution på Internet.

En DDP-premaster är en uppsättning filer som innehåller allt ljud och all information som behövs för att pressa CD-skivor. Vanligtvis packas DDP-filerna ihop till en zip-fil och kan därefter enkelt skickas via Internet. De flesta CD-tillverkare kan numera ta emot en DDP-premaster via Internet och DDP är det premasterformat som vi rekommenderar.

Produktionsnummer, även kallat katalognummer, är en kod som är specifik för produktionen och bestäms av dig som ger ut skivan. Vanligtvis brukar produktionsnumret stå på den färdiga cd-skivans rygg och används ofta av presseriet för att identifiera din produktion. Om vi har fått produktionsnumret från dig så ser vi till att den slutliga premastern är märkt med den.

En del använder EAN-koden även som produktionsnummer.

EAN-koden är skivans streckkod. Du får den vanligtvis antingen via ditt skivbolag eller distributör, eller köper den själv från tex Grammotex. Denna kan lagras som metadata på CD-premastern.

CD-text är ett sätt att lagra information om artistnamn, skivtitel, låttitlar etc på en CD-skiva och visas av vissa CD-spelare. Denna info kan till exempel synas när du spelar skivan in en bilstereo.

Observera att CD-text-informationen på själva skivan sällan eller aldrig syns i en
vanlig PC eller Mac, utan denna information hämtas vanligtvis från en databas på Internet. Mer info finns här: http://www.gracenote.com/about/faqs/#upload

ISRC-koder är en unik identifikationskod för varje spår på en skiva. Dessa ges ut av IFPI och kan bakas in på CD-premastern. Om du ska släppa din musik för online-distribution så matar du vanligtvis själv in ISRC-koderna när du laddar upp ljudfiler och övrig info.

Läs mer på IFPIs hemsidaDirektlänk till IFPIs sida om ISRC-koder.